Jak vybrat správné probiotikum?


Probiotika jsou definována jako živé mikroorganismy, které podané v dostatečném množství mají prospěšný vliv na lidské zdraví.

Na českém trhu se setkáme s velkým množství přípravků s obsahem probiotik, které se liší množstvím a složením zastoupených kmenů. Jedná se především o bakteriální probiotika, kde převládají kmeny laktobacilů a bifidobakterií, jako hlavních zástupců baktérií mléčného kvašení. Kromě zdraví prospěšných bakterií (např. Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterum longum, Bifidobacterium breve) se však mezi probiotika řadí i některé kmeny kvasinek (např. Saccharomyces boulardii).

 

Hlavní rozdíly mezi probiotickými kvasinkami a baktériemi 

Mezi bakteriemi a kvasinkami existuje několik zásadních rozdílů. Kvasinky patří do skupiny jednoduchých eukaryotických buněk, stejně jako houby a řasy a zásadně se odlišují od prokaryot, kam patří baktérie. Kvasinky jsou větší než bakterie. 

Kvasinky jsou schopny pokrýt větší plochu střeva, a tím ji lépe ochránit před invazí způsobenou patogenními baktériemi. Kvasinka je schopna snadněji odolat nepříznivým podmínkám v žaludku, vyvolaných především vysoce kyselými žaludečními šťávami a následně dosáhnout střeva. Také je odolná vůči značným výkyvům pH, teplot a působení antibiotik. Díky těmto vlastnostem je kvasinka daleko lepší kandidát jako probiotikum. 

Jak vybrat vhodné probiotikum?

V lékárnách je k dostání nepřeberné množství probiotik. Důležité je vybrat vhodnou lékovou formu. Probiotika jsou nejčastěji k dostání ve formě kapslí či sáčků. Pro děti jsou pak k dispozici i varianty v kapkách. Některé probiotické kapsle lze vysypat do nápoje a vypít.

Pro mnohé je určujícím faktorem cena. Nikdo jistě nechce zbytečně utrácet, je ale na místě zkontrolovat si množství bakterií či kvasinek v jedné dávce. Jejich počty bývají značeny v jednotkách CFU (colony forming units – jednotek tvořících kolonie). Minimální denní dávka probiotického preparátu k dosažení žádaného účinku se pohybuje v rozmezí 108–1010 CFU. 

Některé preparáty jsou sice levnější, ale abyste se dostali na doporučenou denní dávku probiotik, musíte je brát až třikrát denně, což může být nepohodlné. Navíc takovýto přípravek využíváte rychleji a ve výsledku neušetříte. 

Kdy bychom měli rozhodně užívání probiotik zvážit?

  • Při léčbě antibiotiky

Vedlejším účinkem léčby antibiotiky můžou být střevní problémy (průjem, nadýmání), ale i vaginální infekce. Proto je vhodné společně s antibiotiky podávat i probiotika. Probiotika je dobré začít užívat současně s antibiotiky a pokračovat ještě cca týden po ukončení léčby. 

  • Vaginální infekce

Na opakované vaginální infekce lze taktéž doporučit probiotika. Mimo kapslí na polykání je možné užívat probiotika i vaginálně. Dávkování se liší podle toho, zda jde o prevenci či léčbu již vzniklých obtíží.

Jde o obtíže trvající v průměru 3–4 dny, které mohou být spojeny s bolestmi v břiše, pocitem na zvracení a teplotou. 

  • Kojenecké koliky

Než se střevo novorozence osídlí bakteriemi, dochází často k plynatosti až bolestivým kolikám. Ty trvají zhruba tři měsíce od narození. I v tomto období lze doporučit podání probiotik. Dětem, které nejsou kojené je dobré vybrat mléko s obsahem probiotik a prebiotik. 

 

Probiotika lze užívat jak preventivně, tak i jako doplňkovou léčbu. Jsou vhodné pro všechny věkové kategorie, a pokud to zdravotní stav vyžaduje, mohou se užívat i dlouhodobě.