Back to school aneb zpátky do školy a bez nemocí!

Je toto přání vůbec uskutečnitelné? Asi ne…, přesto se o to jako rodiče musíme stále snažit. Po prázdninách nám děti začínají chodit do školek, usedají do školních lavic a začíná nejen řada povinností pro celou naši rodinu, ale také se zvyšuje počet respiračních onemocnění a stoupá riziko návratu covidové pandemie. Pediatři opakovaně po začátku školního roku potvrzují zvýšený výskyt angíny, chřipky, rýmy nebo průjmových onemocnění.

Víte, jak se se začátkem školního roku co nejlépe vypořádáme?

My dospěláci se nejvíce obáváme adaptace našeho dítěte na nové prostředí, v případě nástupu do školky či první třídy, nebo zvyknutí si na pravidelný režim po dvouměsíčních prázdninách. Další nepříjemností je zvýšený počet nemocí. Na vině může být stres z nového prostředí a také vyšší koncentrace virů, se kterými přijde dítě do styku. Jako rodiče se právem obáváme toho, že naše dítě onemocní. 

Imunitní systém dětí se vyvíjí, a proto jsou citlivější při kontaktu s respiračními infekty. Některé děti mají v tomto období nedostatečně vyvinutou nebo oslabenou imunitu, jsou náchylnější, a nakazí se snadno například virózou, chřipkou nebo angínou. Děti mohou po vstupu do kolektivu onemocnět také katary horních cest dýchacích, bakteriálními infekty horních cest dýchacích, záněty středního ucha, záněty hrtanu, průdušek. Vlivem střevních parazitů (roupy) je mohou trápit průjmy a výjimkou není ani výskyt vší.

Jak dítě připravit do kolektivu a co dělat, aby nebylo nemocné? 

Najděte dítěti i přes léto vhodnou fyzickou aktivitu. Nezapomínejte také na odpočinek a dostatečné množství spánku. Vyvážená strava je základem pro vybudování silné imunity. Samozřejmostí je dodržování hygienických zásad. Rytmus, při kterém se střídá fyzická aktivita, odpočinek, spánek, stravování a hygiena, by mělo dítě zažívat pravidelně a denně. Dlouhé sezení u počítače není vhodné. 

Co to znamená vyvážená strava? 

Zařaďte do jídelníčku dostatečné množství vitamínů, vlákniny, stopových prvků, ovoce a zeleniny. Snižte přísun cukru, jelikož vysoké množství cukru imunitu spíše oslabuje. Dbejte na to, aby dítě dostatečně pilo.  Rodiče by měli udávat základní směr zdravého životního stylu, určit hranice, ale dítěti nechat možnost výběru. Příkladem je nechat na dítěti rozhodnutí, zda bude chtít mrkev nebo papriku a jestli je chce nastrouhat nebo nakrájet. Nebudeme tedy diskutovat, zda zeleninu ano nebo ne, ale spíše jakou si vybere. 

Doplňky stravy

V období zvýšeného výskytu infekčních a respiračních onemocnění můžete přidat k pestré stravě i doplňky stravy. Nejčastěji si volíme různé vitaminy, které přispívají k normální funkci imunitního systému. V posledních letech se stávají hitem i betaglukany. V případě IMMUNOTROFINY d může Vaše dítě užívat betglukan (Wellmune WGP) a vitaminy  (D3, B5, B6, B12) v jednom doplňku stravy. V případě betaglukanů je potřeba sledovat několik faktorů. Kromě zdroje, ze kterého je betaglukan vyráběn je zapotřebí kontrolovat jeho čistotu. Základním požadavkem je, aby čistota byla minimálně 70%. Proto betaglukan Wellmune WGP, který je součástí Immunotrofiny d otevřeně nabízí certifikát, který potvrzuje, že jeho čistota není nižší než 75%. Pro maminky jsou často důležité i „důkazy místo slibů“. Jedna ze studií s Wellmune betaglukanem například prokázala o 53% méně nemocných dětí ve skupině, která užívala tento betaglugan.

Hygiena jako zlatý standard

Základem pro správné fungování imunitního systému je dodržování základních pravidel osobní hygieny, mezi které patří mytí rukou po použití toalety, před jídlem či používání kapesníku. Na straně druhé by se nemělo pohybovat v takzvaném sterilním prostředí. Můžete vyzkoušet otužování, které je pro imunitu jedince prospěšné. Při otužování vždy respektujte věk dítěte a jeho zdravotní stav. Poradit se můžete také s ošetřujícím pediatrem. Jak dále ochránit dítě před onemocněním? Zkuste očkování. Vhodné je například očkování proti chřipce, nebo přímo proti Covid-19.

Jak dítě otužovat a oblékat

Dítě by mělo být oblečeno adekvátně počasí a na sobě by mělo mít o jednu vrstvu více než dospělý člověk. Pokud prší nebo je chladněji a dítě je dobře oblečené, není důvod, aby zůstávalo celý den doma. Chladný a čerstvý vzduch působí příznivě na imunitu a také na organismus. Dítě můžete otužovat také při koupání, kdy jej několikrát do týdne osprchujete ve vlažné vodě. Spát může v chladnější místnosti při 18 °C. 

Nástup do první třídy

Bojíte se, že si vaše dítě nenajde v novém kolektivu kamarády? Adaptační období je krátké. Děti si kamarády najdou velmi rychle, protože se v tomto věku chovají bezprostředně, paní učitelka se je snaží ihned zapojit do kolektivu formou her a přechod ze školky do první třídy není pro děti tak citlivým tématem jako pro rodiče. Před nástupem do školy je dobré začít již v polovině srpna s novým režimem a pravidelným vstáváním tak, aby se dítě stihlo nasnídat a připravit do školy. Již v pěti letech navštěvuje mateřskou školku, proto by pro něj tento režim neměl představovat problém, ale je vhodné začít o dva až tři týdny dříve, aby si dítě po prázdninách opět zvyklo.

6 pravidel, jak posilovat imunitní systém dítěte:

  1. Otužování – Dítě můžete otužovat od útlého věku, například vlažnými koupelemi.
  2. Zdravá strava – Základy zdravé výživy jsou spojeny se silnou imunitou, snižují riziko vzniku obezity a cukrovky.
  3. Dostatek pohybu – Pravidelný pohyb je podstatný nejen pro posilování imunity, ale také se díky němu předchází obezitě. Vhodná je jízda na kole, bruslích, lyžích, běžkách.
  4. Dostatek spánku – Dítě by mělo spát osm až deset hodin denně. Nedostatek spánku se projeví únavou, slabostí, nemocí, poruchami koncentrace.
  5. Hygienické návyky – Již ve školce by si mělo osvojit základní hygienické návyky (mytí rukou, smrkání do kapesníku, sprchování, výměna prádla, používání toalety).
  6. Doplňky stravy – například vitaminy (C, D, B6, B12), Echinacea nebo betaglukany (IMMUNOTROFINA d sirup s příchutí karamelek)

Dětský imunitní systém – jak ho posílit?

Podle pediatrů bude důležité zejména na sklonku léta uvažovat o způsobech posílení imunitního systému, a to nejen u dětí. Zlepšení obranyschopnosti bude mnohem důležitější než v předešlých letech. Pomoci mohou kromě zdravého životního stylu i kvalitní doplňky stravy. 

Mezi nejvýznamnější doplňky stravy, které se nakupují na konci léta jsou vitaminy D3, B6, B12 a C, pořídit můžete i probiotika, prebiotika, přípravky z echinacey, nebo s minerály. Hitem poslední doby jsou také betaglukany, extrahované z kvasinek. 

Dobrým příkladem spojení betaglukanu, vitaminů a minerálů je IMMUNOTROFINA d  kterou si můžete koupit jak ve formě sirupu pro ty nejmenší, tak jako tablety rozpustné v ústech. Tyto dva přípravky jsou odlišné nejen ve formě, ale také ve složení. Sirup obsahuje originální betaglukan Welmune WGP®, vitamin B5, B6 a B12, který snižuje únavu a vyčerpání a zároveň vitaminy D, B6 a B12 přispívají k normální funkci imunitního systému. Na doplnění jsou v sirupu obsaženy i minerály jód a arginin. Aby si děti Immunotrofinu d oblíbily má karamelkovou příchuť. Tablety obsahují celý komplex složek, které podporují správnou funkci imunitního systému - vitamin A, C, D a zinek. Téma pomoci chránit buňky před oxidativním stresem je zastoupena vitaminem C, E a zinkem. A závěrem nelze opomenout chuť, ta je při dlouhodobém užívání důležitá pro děti i dospělé. V případě tablet IMMUNOTROFINA d je to lesní jahoda. 

Požadavkem na kvalitní betaglukan je i jeho čistota, která by neměla být nižší než 70 %. Certifikátem potvrzená čistota tohoto Wellmune WGP® betaglukanu není nižší než 75 %.

Stejně jako zdravý životní styl nestačí aplikovat 1 měsíc v roce, tak i podávání Immunotrofiny d má význam především v období od podzimu do jara (například 3 měsíce). Podávání je jednoduché – děti sirup nebo tablety užívají 1x denně. Stejně tak je jednoduché i skladování – položit si je můžete třeba na kuchyňskou linku, abyste nezapomněli na každodenní dávku.